Tuesday, December 29, 2015

My Umrah Journey : Day 1

Perjalanan umrah aku bermula 15 Dec 2015 hingga 26 December 2015. Flight pergi jam 2.30 pm menaiki Air Asia X. So, perlu berada di KLIA2 pada pukul 10.30 am iaitu 4 jam sebelum berlepas. Pertama Kali menggunakan khidmat klia2. Sangat sibuk. Jadi, jangan lewat. Ahak.

Tiba di KLIA2 terus ke kaunter check-in bagasi. Ustaz Ahyat, mutawwif kami dah sedia menanti. Di sebabkan kami group check-in maka semuanya diuruskan oleh mutawwif. So sementara menanti gate di buka, sempat makan minum dulu siap-siap. Perjalanan di jangka 8 jam. Isi perut siap-siap. Dalam flight juga disediakan makan. Pakej kami ni all inclusive jadi tidak bimbang soal makan. Cumanya apabila menggunakan khidmat air Asia, biasalahkan... Air panas kena beli sendiri. Pakej makanan kami hanya menyediakan air mineral sahaja. Apa adahal. Janji air. Belajar-belajar bersyukur dengan nikmat yang ada. Hehehe

Happy je Arif Syahmi

With adik-adik. Adik yang no2 Dari kiri tidak ikut serta. So dia jadik supir kami hari ni.

Emak ada masalah lutut. Maklumlah di KLIA2 perjalanan agak jauh untuk ke balai berlepas. Untuk memudahkan Mak, kami sorong je pakai wheelchair. Hehe.

Sebelum check-in, kami diberikan taklimat berserta nametag untuk di pakai. Ini bertujuan untuk mengenalpasti jika berlalu kes kehilangan. Wajib pakai. Mungkin kita rasa, kita tidak akan hilang tetapi apabila di Tanah Suci, macam-macam Perkara boleh berlaku. Jadi, pakaila. Jangan berdegil. Biasanya, di belakang tag ada maklumat hotel Dan contact mutawwif. Just in case.

Di balai berlepas. Ustaz dah pesan, solat zohor mungkin di dalam flight. Jadi ambik wudhuk siap-siap atau bawa botol spray utk berwuduk. Di sebabkan kami check in awal dan zohor telahpun masuk waktu, maka solat terus di sini. Bermulalah musafir kami. Hampar sejadah, solat di tepi dinding. Alhamdulillah. Solatlah di manapun, asalkan solat. Perkara paling utama!

Maka, berlepas lah kami dari bumi Malaysia ke Tanah Suci. Bismillahirohmannirrohhim.

Menu Pertama. Nasi lemak ayam rendang. Rasanya sedap. Siap ada ikan bilis Dan kacang. Telur hiris pon ada. Sambal pon sedap.

Menu kedua.
Vege mix beriani. Boleh tahan rasanya. Sedap juga. Di beri bersama air mineral ;-)

8 jam penerbangan bukan jangka masa yang singkat. Apa yang boleh di buat ketika di dalam flight? Macam-macam OK selain Dari tidur. For sure korang akan rasa, dah tidur dah bangun dan tidur semula tetapi tetap tak sampai-sampai. Hehe.. Korang bolehlah baca al-quran. Inshaallah akan tenang. Sediakan diri untuk ke rumah Allah. Banyakkan berzikir dan membaca. Inilah masanya untuk focus. Maklumlah, ketika di tanah air, sibuk dengan aktiviti harian. Masa ni dah tak fikir pasal kerja, pasal masalah, pasal lain-lain dah. Focus terus ke bumi para anbiya. Jadi, basahkan bibir dengan zikrullah dan doa dipermudahkan segala urusan di airport Jeddah nanti.

Kalau Nak bawa movie dalam phone Nak layan atas flight pon boleh. Tiada siapa yang larang. Especially kalau datang dengan anak Kecik. Haruslahkan membawa gadget untuk menghilangkan kebosanan.

Di bumi Jeddah. Pemandangan Dari atas kapal terbang.

Kami tiba di airport Jeddah mendekati waktu Isyak. Sampai sahaja di airport, terus solat jamak takhir. Kami di maklumkan urusan imegresen di Jeddah ada masalah. Bukan penerbangan kami sahaja tapi melibatkan semua penerbangan ke Jeddah hari ini. Bayangkan kami stranded lebih kurang 6 jam. Bosan menanti Dan menanti sehingga di panggil untuk urusan kastam.

Finally apabila jam menunjukkan ke angka 1:00 am barulah urusan kastam selesai. Lebih kurang pukul 1.30 am kami bertolak ke Madinah menaiki bas dan tiba di Madinah jam 5.30 a.m Memasuki waktu Subuh. Alhamdulillah. Akhirnya sampai juga di Madinah al-Munawarah. Tak tergambar perasaannya.