Wednesday, May 20, 2015

Sabar itu indah.



Saat jiwaku resah di landa ujian
Kesabaran menjadi nadi kekuatan
Tika ku lihat wajahnya
Hatiku sayu
Akukah yang bersalah?

Bisikan demi bisikan mula kedengaran
Ini masanya untuk kau muhasabah
Adakala ujian yang datang
Sebagai tanda menyuci dosa
Adakalanya untuk menguji iman di dada
Jika sabar sandarannya
Maka naiklah darjat yang ada
Jika sebaliknya, maka sia-sialah hasilnya.

Entah yang mana satu
Sungguh aku tak tahu
Jika iman menjadi penentu
Layakkah aku?

Muhasabah.

Pasti ada sebab dan musababnya.
Ada sebab kenapa Allah temukanmu dengan mereka-mereka itu
Yang pastinya, untuk menguji kesabaranmu
Mampukah kamu melaluinya?
Aku keliru.

Sungguh aku perlukan ruang untukku berteleku
Mengubat jiwaku yang resah
Aku perlukan waktu
Untuk diriku... 

Justeru, tinggalkan aku
Seketika waktu
Agar ku tahu hikmah yang berlaku.

Tinggalkan aku di ruang itu
Agar ku dapat mencari diriku...
Kerana aku keliru...
Hatiku sendu
Dengan apa yang berlaku...
Mudah-mudahan ku kan ketemu
Hikmah yang tertulis untukku.


by,
msraiza
8.24 pm , 20 May 2015






with luv,

No comments:

Post a Comment