Tuesday, June 2, 2015

Harum Manis si nikmat dunia...

Pekat dan marveles.

Dengan penuh kegigihan mengorder harum manis dari sahabat nun jauh di Perlis. Pertama kali nak rasa kehebatan harum manis ni. Kenapakah menjadi idaman ramai. Aku beli dua kilo je. Sekilo RM 25 tambah postage RM 10. Jadilah nak rasa... 

Nak di jadikan cerita, si sahabat ni tadi poskanlah hari Rabu. Expected sampai keesokkannya atau paling lewat hari Jumaat. Tetapi hari Jumaat jatuh pada cuti umum. So, aku expect mungkin akan sampai hari Sabtu atau selewat-lewatnya hari Isnin. 

Nak tahu sampai hari apa? 
Hari Khamis baru sampai. Hampir seminggu ok. Itupun selepas aku call hari-hari. Boleh pulak courier bagi alasan, hujanlah, driver tak ada lah, kawasan terceruk paling hujunglah.... Menguji kesabaran sungguhlah. Last-last aku call aku cakap, by hook or by crook, kalau uols tak hantar by Wenesday, tak payah hantar terus. Dah sah-sah lah mangga ni ah busuk kan? 

Tetiba hari Khamis muncul parcel yang dah koyak rabak pon di sebabkan basah. 2 biji dari 6 biji dah pon busuk dan berair. Itu sebab, kotaknya terkoyak. Baki 4 biji tu dah masak sangat.... Terus aku kupas kat opis dan buat jus mangga. Nasib baik rasa manisnya tersangatlah sedap. Dapat menyejukkan hati yang panas.

Campur dengan orange. Masam-masam manis. Sedap!

2 biji bawa balik ke rumah. Walaupun dah terlalu ranum, namun rasanya...... Allahhhh... nikmat sungguh! Patutlah orang sanggup bayar beratus-ratus untuk si harum yang manis ini. 



with luv,

No comments:

Post a Comment