Thursday, November 4, 2010

Bayar diri anda dahulu ?

Salam,

Apakah maksud tajuk n3 nih yer? Terima email dari admin pengurusan wang mengenai bayar utk diri sendiri terlebih dahulu. Intipatinya adalah menyimpan wang di awal gaji. Ok, saya admit, saya sangat rajin culas untuk membuat simpanan dan sangat rajin mengorek simpanan.. hehehe ... Nih kalau dah terpaksa nak buat cam ne kan.. (alasan ... )

Tiba-tiba berazam, yer saya akan mula menyimpan secara tetap tahun hadapan. Thn hadapan? Giler lama lagi.. Okla dr takde azam langsung kan... Bukan sengaja pun. Hujung² tahun memang selalunya memerlukan perbelajaan yang lebih dari biasa.
Hujung tahun.... road tax kereta mati ....
Hujung tahun ... kene major service kereta ...
Hujung tahun... preparation utk adik naik skola... 
Hujung tahun ... cousin nak kawen ...so kena blk kg.
Hujung tahun ... sy nak realisasikan impian saya...
(yg nih yg paling teruja skali .. )
Hujung tahun... ada byk agenda..

Semuanya memerlukan perbelanjaan lebih dari bulan² yang biasa.. Kenapa saya ingin memulakan azam pada tahun hadapan sbb..... mengikut kemampuan poket saya... sbb saya nak refinance semua perbelanjaan bulanan.. nak keep track ke mana aliran duit setiap bulan... nak manage semula perbelanjaan dan tanggungan...

Dgn ini, saya berjanji dengan diri saya sendiri untuk memulakan fix saving every month bermula Jan 2011... Yes!!! 


 Menguruskan wang lebih berhemah ... 


Dan... ini harus juga untuk menambah saving ...



p/s: saya tak nak termasuk dalam statistik manusia mental di malaysia ini seperti mana yang di laporkan di akhbar²... Semakin ramai rakyat Malaysia yang mengalami tekanan mental...  jadi, langkah pertama adalah manage kewangan dgn bijak!



with luv,

No comments:

Post a Comment