Saturday, May 23, 2009

SSS - 2

babak dua: dia yang bernama Maya...

Lebih kurang sebulan yang lalu…

Ringtone Beautiful Girl bergema di pagi Ahad tu sebaik sahaja aku selesai masak scrambled eggs di apartment aku. Di skrin Nokia N93 aku tertera nama ‘PHSM’ [singkatan untuk Pontianak Harum Sundal Malam].

Apehal pulak minah ni telefon aku pepagi buta ni? Setahu aku kerja Urban Fest tu lagi dua minggu, photo-shootnye seminggu sebelum… awal lagi untuk minah ni mengganggu hidup aku.

“Ye Maya…” aku menjawab dengan suara yang sengaja ditambah-tambah nada keletihannya.

“You’re fired,” suara di hujung talian berbunyi tegas.

“What the f…?” balas aku, terkejut berbaur marah. Dah la mengganggu ketenteraman aku di pagi hari, bagi pulak berita buruk macam ni… siapa tak panas!

“What do you mean I’m fired?” aku meminta penjelasan sambil menuang jus oren ke dalam gelas aku.

“Well, that’s what you get for fooling around with one of the models,” jawab Maya dengan selamba.

“Fooled around…? Jangan merepek la, Maya. The only eye contact I made with any of the models is through my camera lense!” aku mempertahankan diri, sambil minda aku mengulang-tayang sesi pre-shoot tiga hari lepas…

Maya telefon aku sehari sebelum tu, kata nak book aku untuk jadik photographer Urban Fest sempena Asian Fashion Show. Aku set je… mana penah aku tolak keje ngan Maya.

Maya ialah seorang event manager yang sepatutnya berdiri di atas pentas dan bukan di belakang. Cantik, bergaya, anggun… pendek kata kalau dia berdiri dengan model-model tu, memang boleh blend in dengan amat mudahnya…

Ini tanggapan pertama aku lah. Lepas dah kenal… ya Allah, garangnya mak aii! Hilang segala kecantikan dek kerana muka ketat tu, lagi pulak masa dia tengah stress yang merangkumi hampir 24 jam dalam sehari hidup dia. Masa tidur pun aku rasa minah ni stress jugak. Tulah susahnya kalau dah terlebih dedikasi sebab obses sangat dengan karier.

Aku mula-mula jumpa Maya masa masih bekerja dengan majalah Whoa dulu. Masa tu aku belum jadi free-lance photographer… baru balik dari Germany dan dapat kerja tetap kat situ sebab editornya bekas skandal ayah aku. Majalah tu majalah remaja… jadi kerja aku merangkumi pelbagai aktiviti… dari extreme sports hinggalah arena fesyen terkini. Ada sekali tu aku kena cover pertunjukan fesyen amal di Johor Bahru… dan di situlah aku telah bertemu dengan Maya. Asalnya Maya ni memang tak boleh klik ngan aku… aku tak tahu la pasal apa dia anti sangat ngan aku. Tapi lepas tengok yang hakikatnya, hasil kerja aku memang berkualiti, dia terus bagi name card dia pada aku tanpa segan-silu… “Call me when you become free-lance”

Eleh… nak ngorat aku cakap je la. Bagi-bagi card pulak. Cehhh…

Oh ye… berbalik kepada kisah tohmahan terhadap aku. Seingat aku masa pre-shoot hari tu, ada lah dalam 6 ke 8 model… dan aku telah menjalankan kerja aku dengan penuh profesionalnya. Siapa yang…

Oh no! Dia ke? Apa nama dia ek… Diana? Dania? Something like that…

“Oh man… ni mesti pasal Diana ni…” aku mengeluh dengan kuat.

“Diyaz”

“Huh?”

“Her name’s Diyaz! For God’s sake, Amir, kot ye pun nak fool around, at least get her name right!” kata Maya.

“Whatever… look, Maya... I honestly didn’t fool around with her, okay? She came on to me, I tolak! Ni kes dengki namanya,” jelas aku. Walaupun aku banyak kali je tipu sunat ngan Maya ni, tapi kali ni memang aku cakap betul.

“Yeah, right!” balas Maya.

“Maya, you kenal I dah lama kan. You know I don’t mix business with pleasure,” aku memberi alasan kukuh. Kalau tak, dah lama aku ngorat ko…

“That’s true…” Maya akui dengan suara perlahan. Alamak, jangan lah daripada mode garang terus tukar mode lemah-lembut ni… cair aku dibuatnya…

“And you know models are not my taste. Too skinny,” tambah aku lagi, tersenyum sendiri. Aku cuba membayangkan Maya juga tersenyum di hujung talian. Senyum dia yang macam nak tak nak senyum tu.

“Well, damage done. I’m gonna have to fire you anyway,” kata Maya dengan nada kesal.

“What?!!”

“I’m sorry, Mir… tapi designer tu memang nak Diyaz as one of the models. She has the right figure for most of the clothes. I can afford to lose you, but not her. Diyaz ni sungguh-sungguh kata tak nak kerja kalau you ada, so my hands are tied,” jelas Maya.

“Damn it! I was really depending on this job,” keluh aku. Kerja dengan Maya selalunya bayaran lumayan, sebab syarikat Maya ni agak high-profile. Nampaknya laptop idaman tu masih belum mampu menjadi milik aku… arghhh!

“If you want, I can get you another job,” Maya menawarkan.

“Seriously?”

“Sure. I tak offer kat you sebab I tau you tak suka event macam ni… tapi, bunyinya macam you tengah desperate,” kata Maya. Sempat lagi ngutuk aku tu…

“Oh no… don’t tell me it’s a college thing,” aku meneka. Aku lemah sikit kalau acara-acara kolej ni… bukan apa, kang alih-alih bukannya aku amik gambar event tu, tapi amik gambar bebudak ni dok tengah posing! Aduhhh… tak larat aku nak melayan.

“It’s a college carnival, actually,” jawab Maya. Lagilah teruk! Bebudak hyper sebab makan macam-macam jadah yang manisnya tak tentu hala... parah, parah…

“Macamana pulak company you yang kena cover college carnival ni? Selalunya bukan budak-budak kolej tu uruskan sendiri?” soal aku.

“Hai, kolej swasta… bebudaknya banyak duit… I mean, mak bapak diorang banyak duit. They wanna enjoy the carnival, not manage it,” jawab Maya lagi.

“So basically you’re handing over a bunch of spoilt brats to me?” komen aku.

“Do you want the job or not?” eh eh… garangnye….

Aku berfikir sejenak. Bayangan laptop idaman tu bermain-main di depan mata aku… Ah, just suck it up, Amir!

“Fine,” aku memberikan kata putus. “But you owe me big time,” aku menambah.

“Excuse me! Apasal I pulak? If anything, you owe me!” balas Maya. “Plus, this time you can fool around with any of the college chicks if you want, and you won’t get fired,” dia mengejek.

“You nak I mengorat budak-budak hingusan tu?”

“My dear, I never care who you date… asalkan you tak kacau hidup I,” jawab Maya dan terus meletakkan telefon.

Heh! Jual mahal konon! Makin ko jual mahal, makin la aku tertarik… ke memang tu tujuan dia? Hmm…

Kata-kata Maya sebelum tu terngiang-ngiang di telinga aku…

“This time you can fool around with any of the college chicks…”

Oh tidak! Tak sanggup aku nak melayan kerenah budak-budak!

Dan di karnival itulah… kali pertama aku bertemu dengan Jun…



sumber : kapasitor.net



with luv,

No comments:

Post a Comment